Gebruik van AI bij toetsing en examinering in het mbo: landelijke richtlijn als vertrekpunt
Jaar:
2025
Organisatie:
Kennispunt Onderwijs & Examinering, SURF, Npuls en het NEC
Het gebruik van AI bij de toetsing en examinering biedt nieuwe perspectieven, maar roept ook vragen op. Om scholen richting en houvast te bieden, is een landelijke richtlijn ontwikkeld voor het gebruik van AI bij toetsing en examinering. Deze richtlijn is bedoeld voor studenten, docenten, examencommissies, toetsconstructeurs en beoordelaars. De richtlijn is gebaseerd op de inspirerende documenten van Sint Lucas en in co-creatie tot stand gekomen met het Kennispunt Onderwijs & Examinering, SURF, Npuls en het NEC. Bovendien hebben ruim 80 deelnemers aan een werksessie over dit onderwerp in oktober 2024 input gegeven aan de richtlijn.
Duidelijke afspraken over het gebruik van AI in toetsen en examens
De landelijke richtlijn dient als basisdocument. Het is een set van uitgangspunten voor scholen en examenleveranciers om duidelijke afspraken te maken over het gebruik van AI in toetsen en examens. De richtlijn is vertaald naar twee gedragscodes, een voor studenten en een voor medewerkers. De landelijke richtlijn en de daaruit voortkomende gedragscodes zijn een vertrekpunt om schooleigen afspraken over AI in toetsen en examens te maken. Iedere school kan, in overleg met medewerkers en studenten, bepalen hoe de uitgangspunten worden vertaald naar de school-eigen context en behoeften. De richtlijn is voor examenleveranciers tevens een zinvol vertrekpunt voor de constructie van examens. De betrokken partijen ontwikkelen hulpdocumenten om continu in te spelen op actualiteiten en behoeften.
Belangrijke stap in het continueren van de kwaliteit van examinering in tijden van AI
We verbinden de richtlijn met bijbehorende gedragscodes aan relevante initiatieven zoals de community platform van studiedata en AI van Npuls. Hier kunnen scholen goede voorbeelden vinden, kennis en ervaringen delen. Daarnaast wordt gewerkt aan een toolbox met handleidingen voor praktische toepassingen. Met deze landelijke richtlijn en onderliggende gedragscodes wordt een belangrijke stap gezet in het continueren van de kwaliteit van examinering in tijden van AI.
Vragen
Heb je vragen over de totstandkoming en continuïteit van deze documenten? Stel je vraag via het vragenformulier van het Kennispunt MBO Onderwijs & Examinering.
Heb je behoefte aan meer inspiratie met concrete voorbeelden om een schooleigen interpretatie van de landelijke richtlijn op te stellen? Of wil je direct contact opnemen met collega’s? Hiervoor kan je terecht bij de hub data & AI van Npuls. Heb je vragen over digitaal toetsen en ontwikkelen? Hiervoor kan je terecht bij digitaal toetsen en ontwikkelen van Npuls.
’Wil je meer weten over de programma’s cyberveiligheid en Digitaal Bekwaam, neem dan contact op met MBO Digitaal.’’
Wil je meer weten over ICT in onderwijs en onderzoek, of privacy- en securityvraagstukken in het mbo, neem dan contact op met SURF.
Wil jij weten hoe andere examencommissies invulling geven aan de landelijke richtlijn? Neem dan contact op met het Netwerk Examencommissies via info@necmbo.nl
Gerelateerde artikelen
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
onderwijsenexaminering © Copyright 2025