Poster – Kritische succesfactoren Anders verantwoorden diplomabesluit
Organisatie:
Kennispunt MBO Onderwijs en Examinering
Geactualiseerd:
december 2022
Deze poster is bedoeld voor onderwijsteams die de diplomabeslissing op een andere manier willen verantwoorden. Anders verantwoorden moet niet, maar het mag wel. Het waarderingskader biedt ruimte voor variatie in het verantwoorden van de diplomabeslissing. Teams vragen zich af: Wat komt hierbij kijken? Willen wij dit? Hoe weet ik dat mijn onderwijsteam er klaar voor is? Wat is er nu echt anders? Deze poster geeft een overzicht van de belangrijkste aspecten die, in samenhang met elkaar, een rol spelen bij het anders verantwoorden.
Bij elk aspect beschrijven we elementen die we bij veel van de teams van het lerend netwerk terugzien met daarnaast een aantal kritische vragen die je jezelf als team moet stellen.
Anders verantwoorden kan op veel verschillende manieren vorm krijgen. Er is niet één manier, geen stappenplan of een recept. Deze poster is niet voorschrijvend bedoeld. De variatie en de concretisering die de teams laten zien, is te vinden in de teamportretten. In de teamportretten zijn concrete voorbeelden te zien, evenals antwoorden van deze teams op de vragen in deze poster. In de variatie die we zien binnen het lerend netwerk als het gaat om anders verantwoorden van het diplomabesluit zien we een paar grote gemene delers:
- Bewijzen uit het onderwijs worden verzameld om aan te tonen dat een student de kwalificatie-eisen op eindniveau beheerst.
- Er wordt meer holistisch beoordeeld.
- De strikte scheiding tussen onderwijs en examinering vervalt.
- De kwaliteitseisen voor afsluiting uit het waarderingskader (BA2) worden op basis van de andere aanpak verantwoord.
-
Gerelateerde publicaties
Veelgestelde vragen
Meer weten over dit onderwerp?
Meer weten over dit onderwerp?
Aanmelden nieuwsbrief
onderwijsenexaminering © Copyright 2025